Tyrimo rezultatai rodo, kad subsidijos benzininiams ir dyzeliniams įmonių automobiliams ES mokesčių mokėtojams kainuoja 42 mlrd.
Subsidijos benzininiams ir dyzeliniams įmonių automobiliams kasmet ES mokesčių mokėtojams kainuoja dešimtis milijardų vien penkiose didžiausiose bloko šalyse.
Naujame tvaraus transporto ekspertų grupės „Transport & Environment“ (T&E) užsakymu atliktame tyrime nagrinėjamos keturios mokesčių lengvatos, tradiciškai suteikiamos įmonių automobiliams: natūra, nusidėvėjimo nurašymas, PVM atskaitos ir degalų kortelės.
Ji nustatė, kad Italijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Ispanijoje ir Prancūzijoje šios subsidijos mokesčių mokėtojams kainuoja iš viso 42 mlrd. eurų per metus.
Šiomis mokesčių lengvatomis negali naudotis privatūs automobilių savininkai, o įmonės automobiliai sudaro apie 60 procentų visų Europoje registruojamų naujų automobilių. 2023 m. pirmąjį pusmetį 13,8 procento visų įregistruotų naujų privačių transporto priemonių sudarė akumuliatoriniai elektromobiliai (BEV). Tarnybiniams automobiliams šis rodiklis atsiliko 12,4 proc.
„Mokesčių mokėtojai kasmet sumoka milijardus mokesčių lengvatų, kad įmonių automobilių vairuotojai galėtų važinėti taršiai benzininiai automobiliai“, – sako Stefas Cornelis, T&E elektros parko programos direktorius. „Tai yra bloga klimato politika ir socialiai nesąžininga“.
Kurios ES šalys turi didžiausias subsidijas iškastinio kuro įmonės automobiliams?
Italija yra ta šalis, kuri subsidijuoja benziną ir dyzelinas įmonių automobilių daugiausiai, o T&E teigia, kad tai šalies mokesčių mokėtojams iš viso atsiėjo 16 milijardų eurų per metus. Kita sąraše yra Vokietija su 13,7 mlrd. eurų per metus, Prancūzija – 6,4 mlrd. eurų, o Lenkija – 6,1 mlrd.
Didžiausios subsidijos, anot ekspertų grupės, teikiamos kaip išmokų natūra schemos, kurios ir toliau skatina benzinines ir dyzelines transporto priemones. Tai yra privilegijos arba išmokos, kurias suteikia darbdaviai, bet neįtraukiamos į darbuotojo atlyginimą.
JK ir Ispanijoje mokesčių lengvatos benzininiams ir dyzeliniams automobiliams yra daug mažesnės. JK taip pat įvedė baudas taikant didelius išmokų natūra tarifus iškastinis kuras-varomos transporto priemonės, o įmonės elektromobilių vairuotojai moka mažesnius mokesčius. Tai padėjo padidinti elektrinių tarnybinių automobilių naudojimą iki 21,5 procento – daug daugiau nei 8,6 procento tarp privačių automobilių savininkų.
Ispanija, priešingai, turi minimalias paskatas įmonėms pasirinkti elektromobilių T&E aiškina, kad įmonių elektromobilių panaudojimas gerokai mažesnis – 3,7 proc.
Benzino ir dyzelinių visureigių įmonės automobilių vairuotojai gauna didžiausias iškastinio kuro subsidijas, sakoma tyrime, per metus mokėdami iki 8900 eurų mažiau. mokesčiai nei privatūs pirkėjai. Iš viso 42 milijardų eurų 15 milijardų eurų skiriama visureigiams, o įmonės registruoja dvigubai daugiau tokių transporto priemonių nei privatūs namų ūkiai.
Tarnybinių automobilių elektrifikavimo taikiniai
„JK vyriausybės ir Belgija įvedė žaliųjų mokesčių priemones ir palaipsniui naikina lengvatas už aplinką teršiančias transporto priemones“, – sako Kornelis.
„Tačiau vyriausybės didžiausiose Europos automobilių rinkose nesugeba išspręsti šio absurdo.
T&E ragina naująją Europos Komisiją nustatyti privalomus 2030 m. elektrifikavimo tikslus dideliems įmonių automobilių parkams ir lizingo bendrovėms. Ekspertų grupė mano, kad pašalinus subsidijosnuo asmeninių transporto priemonių atsiliekančių tarnybinių automobilių elektrifikacijos tendenciją galima pakeisti.
„Prezidentė von der Leyen dar kartą patvirtino savo paramą žaliajam kursui ir paragino savo kandidatus į Komisijos narius laipsniškai atsisakyti iškastinio kuro subsidijos. Tačiau didžiulės mokesčių lengvatos, kurias Europoje vis dar gauna turtingi benzininių įmonių automobilių vairuotojai, prieštarauja šiam tikslui“, – aiškina Kornelis.
„Jai vadovaujant, Komisija turėtų nustatyti elektrifikavimo tikslus dideliems įmonių automobilių parkams ir galiausiai panaikinti šią mokesčių anomaliją.