Dėl tvirtos ir klestinčios Meksikos prekybos su Jungtinėmis Valstijomis logistikos įmonės reikalauja gabalėlio pyrago, o politikai atsargiai žiūri į tai, kaip užsienio įmonės gali naudoti naujausius Šiaurės Amerikos prekybos įstatymus, siekdamos apeiti JAV tarifus.
Integruotos logistikos įmonės, pvz., „Maersk“, tobulina savo pajėgumus, kad galėtų valdyti istorinius Meksikos prekybos krovinių kiekius, patenkančius į JAV. Šią tendenciją skatina JAV, Meksikos ir Kanados (USMCA) laisvosios prekybos susitarimas, kurį įstatymą pasirašė buvęs prezidentas Donaldas. Trumpas kaip NAFTA pakaitalas.
Nesutarimus sukelia USMCA kalba, nurodanti, kaip gaminiui JAV muitinė suteikiamas pavadinimas „Pagaminta Meksikoje“. Pagal USMCA, jei žaliavos ar gaminio komponentai įvežami į Meksiką ir ten surenkami, galutinis produktas „paverčiamas“ kitu produktu ir dėl to jam gali būti netaikomi įvairūs tarifai.
Anksčiau šią savaitę Zekelman Industries, didžiausia nepriklausoma plieninių vamzdžių gamintoja Šiaurės Amerikoje, padavė ieškinį Meksikos Respublikai dėl prekybos susitarimų pažeidimų ir plieno dempingo JAV rinkoje. Bendrovė teigia, kad dėl šių pažeidimų Zekelman buvo priverstas 2022 m. uždaryti savo Long Byče, Kalifornijoje, vamzdžių gamybos gamyklą, o kitais metais uždaryti kitą gamyklą Čikagoje, o dėl uždarymo JAV buvo prarasta 400 darbo vietų.
Penktadienį, 2024 m. rugpjūčio 2 d., darbuotojas šlifuoja gabalą konstrukcijai plieno gamybos įmonėje San Luis Potisyje, San Luis Potisio valstijoje, Meksikoje.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
„Jei Kinijos įmonės importuoja tiesiai į Jungtines Valstijas, jos susiduria su tarifais, jei jos įveža savo prekes į Meksiką ir tos prekės yra patobulintos arba sukuriama tam tikra pridėtinė vertė, tada jos atitinka USMCA reikalavimus“, – aiškino Jordanas. Dewart, Redwood Mexico, logistikos įmonės, vykdančios tarpvalstybinę prekybą, generalinis direktorius. “Taip Kinijos prekės sugeba apeiti tarifą“, – sakė jis.
Tiek Kinijos įmonės, tiek Europos įmonės, kurios kadaise gamino produktus Kinijoje, dabar diversifikuoja tiekimo grandines gamindamos Meksikoje – pastebima tendencija, kad konteinerių, gabenančių azijietiškas žaliavas ir komponentus į pietinę kaimyninę JAV šalį, kiekis nuo sausio iki rugpjūčio mėn. 2024 m. prekyba Kinija ir Meksika per metus išaugo 22 %, o 2023 m. prekyba išaugo 33 %.
Didėjančios tiesioginės užsienio investicijos iš Kinijos ir Europos įmonių į Meksiką skatina istorinį tarpvalstybinių krovinių gabenimo tarp šalies ir JAV augimą, o „Made in Mexico” produktai aptarnauja pagrindinius sektorius, įskaitant automobilius, technologijas / elektroniką ir tekstilę. Dvišaliai susirūpinę dėl to, kad Meksika yra prekybos „užpakalinis durys“ Kinijos eksportui, siekiant išvengti muitų.
Bideno administracija pakeitė pasaulinius plieno ir aliuminio tarifus, kuriuos pirmą kartą įvedė buvęs prezidentas Trumpas, kuris dar liepos mėnesį suteikė išimtį Meksikai ir Kanadai. Dabar muitai plienui ir meksikietiškiems gaminiams, kurie buvo išlydyti arba pilami už Šiaurės Amerikos ribų, arba aliuminiui, išlietam ar lydytam Kinijoje, įtraukti į tarifų politiką, siekiant sumažinti susirūpinimą, kad Kinijos plienas ir aliuminis patenka į JAV pagal USMCA.
Prekybos pokyčiai yra susieti su plačiomis logistikos tendencijomis, įskaitant ilgalaikį poreikį tiekimo grandinėms netoli kranto po daugelio metų didėjančios pasaulinės rizikos, ir yra teisėti pagal JAV įstatymus.
„Užpakalinės durys turi atspalvį, kad jie daro kažką ne taip ir nebūtinai daro ką nors blogo“, – sakė Mary Lovely, Petersono tarptautinės ekonomikos instituto vyresnioji bendradarbė Anthony Solomon. „Vien tai, kad matote Meksikos gamintoją, naudojantį kiniškus duomenis, nereiškia, kad jis pažeidžia kokias nors kilmės taisykles.
Trumpas grasina nelėtinti prekybos bumo
Trumpas pareiškė norintis iš naujo derėtis dėl USMCA susitarimo, kurį jis sudarė su Šiaurės Amerikos partneriais 2020 m. Viena iš pagrindinių nuostatų buvo reikalavimas, kad šalys po šešerių metų pradėtų peržiūrėti prekybos susitarimą, o šis procesas prasidės 2026 m. liepos mėn. Meksikoje greičiausiai bus per derybų dėl prekybos dalis.
Trumpas agitavo įvesti 20% muitą visoms prekėms iš visų šalių, o muitus Kinijos importui – nuo 60 iki 100%.
Grasinimai dėl papildomų tarifų nestabdo prekybos su Meksika. Remiantis naujausiais „Motive“ duomenimis, kurie seka penkių didžiausių vietinių mažmenininkų apsilankymus Šiaurės Amerikos platinimo įstaigose, nuo metų iki rugsėjo mėn.
Tokios įmonės kaip DHL, Uber Freight, dukterinė įmonė UberMaersk, ir kiti perka žemę ir stato sandėlius bei paskirstymo centrus El Paso ir Laredo mieste, Teksase, kad užsiimtų šia prekyba. Kuo daugiau kontaktinių taškų įmonė turi gaminio logistikoje, tuo daugiau pinigų ji gali uždirbti.
„Matėme, kad į Meksiką pateko milijardai dolerių tiesioginių užsienio investicijų“, – sakė Dewartas. „Tai pavers gamybos įrenginius ir gatavus gaminius, skirtus Jungtinėms Valstijoms. Taigi mes labai vertiname Meksikos perspektyvas ir daug investuojame į šią rinką.”
„Redwood Mexico“ turi patalpas El Pase.
Remiantis neseniai paskelbta „Moody's Analytics“ ataskaita, Kinija ir Rytų Azija vaidina vis didesnį vaidmenį Meksikos eksporte.
Logistikos pasaulyje įmonių veikla grindžiama ateities augimo lūkesčiais ir veiksniais, kurie turėtų prisidėti prie geresnės perspektyvos. Be šiuo metu didėjančių prekybos apimčių, įmonės žiūri į tai, kiek tiesioginių užsienio investicijų skiria įmonės, norinčios Meksikoje steigti gamyklas.
Krovininis geležinkelis Kanados Ramiojo vandenyno Kanzasas stato naują geležinkelio tiltą iš Laredo (Teksasas) į Meksiką, kad padėtų konteinerių srautui. Tiltas bus statomas kartu su esamu tiltu ir turėtų pradėti eksploatuoti 2024 m.
„Jei pažvelgsite į visas antžemines perėjas tarp JAV ir Meksikos, 44% jų kerta Laredo, tarp Nuevo Laredo ir Laredo“, – sakė Coby Bullard. CPKC vyresnioji viceprezidentė. „Taigi, jei įsitrauksime ir padvigubinsime tų vartų pajėgumus, pagerinsime tiekimo grandinę tarp dviejų šalių.
Geležinkelis taip pat pradėjo naują traukinių paslaugą siuntėjams, jungiančius Čikagą ir Kanzas Sitį su Monterėjumi, Meksika.
Remiantis Rhodium Group, kuri yra TUI ir Kinijos investicijų Šiaurės Amerikoje ekspertė, 2023 m. Meksikoje buvo investuota apie 3,7 mlrd. USD tiesioginių Kinijos užsienio investicijų. Tačiau Meksikos bumas neapsiriboja Kinija ar Azijos gamyba.
„Šiaurinę Meksikos dalį užplūsta užsienio investicijos, o žmonės atvyksta iš viso pasaulio, iš Azijos, Europos, Pietų Amerikos, net iš Afrikos“, – sakė logistikos bendrovės „Henco“ generalinis direktorius Simonas Cohenas. „Kai kurios investicijos ateina į Meksiką, ir jie bando statyti gamyklas ir gamybos įrenginius, kad patektų į Jungtinių Valstijų rinką.